Android aplikace již brzy na Windows Phone? (aktualizováno)

Aktualizace (9.7.): Další informace týkající se reálného způsobu fungování aplikací z Androidu. Microsoft pravděpodobně připravuje velké změny spojené s operačním systémem Android. Brzy se možná dočkáme kromě nových zařízení s Androidem i podpory Android aplikací na Windows Phone

Aktualizace (8.7.): Informace o podpoře Android aplikací na Windows Phone včera vyvolaly vášnivé diskuze na různých internetových fórech a sociálních sítích. Názory na tuto problematiku se velice různí. Ani my zatím nemáme jasno, protože na objektivní zhodnocení této doposud oficiálně nepotvrzené informace je příliš brzy. Každopádně to víru spekulací včera přispěl i známý novinář Eldar Murtazin, který nejenže příchod Android aplikací na WP potvrzuje, ale nabízí i další podrobnosti.

Dle jeho zdrojů mají aplikace běžet skrze Virtual Machine (dostupnou pro WP i WinRT). Zjednodušeně se dá říci, že Microsoft vytvoří emulátor/virtuální prostředí, které bude simulovat systém Android. V tomto prostředí přímo napojeném na původní systém pak bude možné původní aplikace instalovat a používat.

Pokud se vše podaří, v konečném důsledku by uživatel nemusel nutně rozpoznat, zdali spouští aplikaci pro Android či Windows Phone. Zde je ale třeba dodat, že se jedná o velmi komplikovaný proces, který minimálně z počátku bude znamenat pomalejší chod aplikací, chyby, problematické napojení na Google služby apod. Aplikace bude navíc třeba instalovat ručně a bez možnosti automatický aktualizací apod. Problémů se může objevit celá řada a až čas ukáže, jak si s tímto Microsoft poradí a zdali to vůbec bude pro platformu Windows Phone přínosné.

------------------------------------------------------------

Pokud v posledních několika měsících pozorně sledujete vývoj okolo Windows Phone a jste fanoušky tohoto systému, s velkou pravděpodobností jste si všimli poněkud zvláštních kroků a rozhodnutí Microsoftu spojených s Androidem.

V první řadě se jedná o představení a prodej zařízení Nokia X, které operační systém Android využívají. Tento krok byl pro většinu uživatelů Windows Phone naprosto nepochopitelný. I my jsme poměrně dlouho nevěřícně kroutili hlavou, ale po čase jsme se pokusili najít alespoň nějaká pozitiva, které by mohla být s tímto krokem spojena a ve výsledků i prospěšná pro rozšiřování Windows Phone. Více v samostatném článku: Nokia X – Trojský kůň pro Android a nová cesta k Windows Phone

 

Minulý týden však naše předchozí teorie zcela vyvedla z míry (zatím naštěstí nepodložená) spekulace, že Microsoft připravuje další generaci zařízení s Androidem, tentokrát ovšem ve specifikacích a pravděpodobně i označením Lumia. Tentokrát by se tedy již nemělo jednat o nejlevnější zařízení určené především pro rozvojové trhy, ale o klasické modely nižší a střední třídy. Pro tento krok z pohledu fanoušků operačního systému Windows Phone bohužel již žádné smysluplné vysvětlení nemáme.

Poslední a podstatně věrohodnější spekulace, která se nyní velmi často na internetu objevuje, se týká podpory Android aplikací v budoucích verzích Windows Phone. K tomuto tématu jsme již něco málo napsali v rámci článku zabývajícím se novinkami ve Windows Phone 9. Zaznělo zde, že Microsoft pracuje na možnosti jednoduché a rychlé portace aplikací z Androidu a iOS. Cílem programátorů je automatické „přenesení“ až 80% kódu. Vývojáři tak v konečném součtu zbyde pouze 20% kódu, který bude muset upravit.

Tuto spekulaci také včera potvrdil Tom Warren (theverge.com), který je s děním okolo Windows Phone velmi dobře obeznámen. Na svém twitterovém účtu v podstatě napsal, že je jen otázkou času, než Android aplikace přijdou na Windows Phone. Na vývoji technologie, která by to měla umožnit, se již údajně pracuje. Zatím ale není zřejmé, zda bude možné spouštět aplikace nativně, nebo bude třeba jejich alespoň částečné upravení pro Windows Phone.

Jak se tedy aktuálně ukazuje, příchod aplikací z Androidu není tak nereálné, jak se na začátku zdálo. Nyní to dokonce vypadá, že se jich s velkou pravděpodobností skutečně dočkáme. Zde je však nutné poznamenat, že podobnou cestou se již před časem vydalo BlackBerry a zatím se nejeví jako zaručený recept na úspěch

Komentáře (12)

htcjirka

09 | 07 | 14 21:10
Díky 0

oversx

09 | 07 | 14 20:10
Mám pochopení pro lidi trpící fanatismem, se kterými nejde diskutovat. 0

htcjirka

09 | 07 | 14 17:10
Kdepak, je to jen zatim jedna velka utopie. 0

oversx

09 | 07 | 14 14:41
Třeba jim nic jiného nezbývá, než to zprznit, protože to není jen o aplikaci pro Facebook atd. 0

htcjirka

09 | 07 | 14 06:48
Je to zatim jedna velka spekulace, moc bych se na to tedy neupinal. Tuhle spekulaci už potvrdila celá řada zdrojů blízkých MS. Je samozřejmě možné, že to někdo ve finále stopne (nebylo by to poprvé), ale určitě se na této alternativně technicky pracuje. To porad nic neznaci, taovych zarucenychveci jiz v minulosti bylo a pak se tomu clovek pousmal. Osobne i doufam, ze Microsoft nebude takto prznit WP a delat z nich kockopsa. 0

wallycz

09 | 07 | 14 03:04
Souhlasím, nic není jisté, jinak pokud se nepletu tak Android L už Dalvik dokonce ani nepoužívá....Pro Microsoft to bude velká výzva. btw: Není reálné, aby MS něco odladil v takovémto časovém horizontu lépe než Google po několika letech vývoje (narážím např. na rychlost aplikací) Ano, od Androidu 4.4 byl Dalvik nahrazen ART, což už VM není, ale využívá se předkompilace. Btw. vy víte, jak dlouho tohle řešení MS vyvíjí? Třeba to zas tak o moc kratší doba není A s těmi léty vývoje to taky u Googlu nebude tak horké, když nedávno poslal Dalvika k šípku a nahradil ho právě tím ART - to by také podle Vás nemělo být odlazené... 0

Jindřich Lukeš

09 | 07 | 14 02:06
Je to zatim jedna velka spekulace, moc bych se na to tedy neupinal. Tuhle spekulaci už potvrdila celá řada zdrojů blízkých MS. Je samozřejmě možné, že to někdo ve finále stopne (nebylo by to poprvé), ale určitě se na této alternativně technicky pracuje. 0

Jindřich Lukeš

09 | 07 | 14 02:04
Souhlasím, nic není jisté, jinak pokud se nepletu tak Android L už Dalvik dokonce ani nepoužívá....Pro Microsoft to bude velká výzva. btw: Není reálné, aby MS něco odladil v takovémto časovém horizontu lépe než Google po několika letech vývoje (narážím např. na rychlost aplikací) 0

wallycz

09 | 07 | 14 01:37
Proč by musely aplikace pro Android na WP nutně běžet pomaleji, než na Androidu? To mi připadá jen jako spekulace a vůbec to nemusí platit. Android totiž také pro běh drtivé většiny aplikací využívá virtuální stroj (Dalvik). Microsoft zřejmě neudělal nic jiného, než implementoval Dalvik VM pod WP a bude záležet jen na té samotné implementaci, jestli bude pomalejší nebo ne. Může se také klidně stát, že bude rychlejší. Hrstka aplikací ovšem na Androidu Dalvik VM nevyužívá a používá nativní kód (zejména hry) a ty asi bude docela problém rozběhat pod WP, ale třeba na to MS má také lék... To se všechno teprve ukáže. 0

htcjirka

08 | 07 | 14 19:11
Je to zatim jedna velka spekulace, moc bych se na to tedy neupinal. 0

tom

08 | 07 | 14 15:11
Pro mne by to byla dobrá zpráva a nebylo by důvodu už ani zvažovat odchod od WP. Už aby to bylo, pokud tuhle možnost udělají, další můj mobil bude s WP9. 0

Jindřich Lukeš

08 | 07 | 14 10:41
Microsoft pravděpodobně připravuje velké změny spojené s operačním systémem Android. Brzy se možná dočkáme kromě nových zařízení s Androidem i podpory Android aplikací na Windows Phone http://wmmania.cz/clanky/obecne/android-aplikace-jiz-brzy-na-windows-phone/ 0

Mohlo by vás zajímat

AKCE: Bezdrátová nabíječka Nokia DT-910 za 299 Kč

Jindřich Lukeš | články 26 | 10 | 17

WMM Jízdní řády zpět na Storu

Jindřich Lukeš | software 27 | 09 | 17

Virtuální operátoři lákají na výhru 250 000 Kč a na data i volání zdarma

Co je to virtuální operátor? Proč využít služby právě od něj? A kteří virtuální operátoři jsou v Česku k mání?

Jindřich Lukeš | články 14 | 09 | 17

Jaké jsou možnosti propojení počítače s Windows 10 a telefonu s Androidem?

Microsoft průběžně pracuje na užší provázanosti telefonů a počítačů s různými operačními systémy. V tomto článku naleznete průběžně aktualizovaný přehled aktuálních možností.

Jindřich Lukeš | články 27 | 07 | 17

Dnes končí oficiální podpora Windows Phone 8.1

Jindřich Lukeš | články 11 | 07 | 17