Uplynulo více než půl roku od objevení prvních videí ukazující novou verzi emulátoru FPSeCE. Tou dobou jsem se neskutečně těšil a říkal jsem si, že by bylo úžasné, kdyby autoři tuto verzi vydali již na Vánoce 2009. Mé přání se vyplnilo.
Na Vánoce 2009 byla vydána verze 0.1 emulátoru PSX FPSeCE. Přináší nejenom změnu uživatelského rozhraní, ale i změny v jádře programu.
Částečně opravuje chyby jádra v dřívějších verzích. Emulace je mnohem rychlejší, funguje více her. Osobně jsem to vyzkoušel na celkem náročné hře Crash Bandicoot 3. Ve verzi 0.96 na Omnii běžela zhruba 15 fps dokud se člověk nedotkl displaye – poté fps spadlo na 5. Nyní ve verzi 0.1 se fps drží nad hranicí 25 stabilně, při nastavení frameskipu na 1 (přeskakování vykreslování grafiky – hra vypadá pomaleji, ale reaguje rychleji) je hra celkem bezproblémově hratelná. Přesto pro ideální hraní je lepší mít nejnovější zařízení (HD2, TG01). Autoři však tvrdí, že optimalizace jádra není hotová a stále je tu v dalších verzích možnost zrychlení emulace.
Další, velmi pozitivní změnou je, že není potřeba BIOSu PSX, který se musel hledat na různých warez stránkách. Ovšem některé hry je stále vyžadují, např. Legend Of Dragoon.
Přibyla podpora nových ovladačů – jak hardwarových, tak i virtuálních. Nyní by emulátor měl zvládat prakticky všechny BT gamepady. Přibyla také podpora pro G-Senzor. Zatím sice pouze u Toshiby TG01 (zkušebně i u zařízení HTC nebo ostatních se správnou DLL, ale nefunguje 100%). Nyní je také možné namapovat i další ovladače PSX, např. ovladač zbraně.
Při mapování tlačítek na display přibylo mnoho možností – můžete si nastavit vlastní mřížku, typ stisku tlačítka – buď klasické tlačítko, nebo přepínač vypnuto/zapnuto – velice užitečné např. u závodních her. Dále je možnost zobrazit si ikonku, včetně její barvy, výběr je široký – od znázornění tlačítek, až po ikonku skoku, či střelby. Přibyla podpora pro multitouch. Stále však nevím, jestli opravdu funguje.
Kompletního předělání se dočkalo uživatelské rozhraní. Bohužel jediná věc, která si zaslouží trochu kritiky. Rozhraní není prezentováno pomocí klasických nabídek, celé je stylizováno do obrázku PSX. Vypadá pěkně, jen člověk zpočátku neví, co je aktivní prvek, a co ne. V konečném důsledku je ale přehlednější. Důvod, proč jej hodnotím mírně záporně, je velikost tlačítek. Jsou titěrná a třeba na HD2 s kapacitním displayem se musí špatně ovládat. Má to i negativum na rezistivních displayích. Člověk obvykle hraje pomocí prstů a na jakoukoliv změnu musí vytahovat stylus.
Naštěstí lidé z XDA nezaháleli a připravili skin speciálně pro HD2, který tento problém řeší. Podrobnosti na XDA-Developers.
Nejzajímavější funkcí je bezesporu možnost uložit hru naprosto kdykoliv. Bohužel dostupné pouze u placené verze.
Na závěr musím autorům poděkovat. Odvedli kus práce a čekání za to stálo. Nová verze je již použitelná na „opravdové hraní“, nikoliv jen na takové zkoušení a machrování. Určitě jedna z „must-have“ aplikací!
Podrobný návod, jak nastavit aplikaci, naleznete ZDE.