Operační systém Windows Phone nabízí oproti konkurenci několik zásadních výhod. Jednou z těchto výhod je rozsáhlá integrace různých sociálních sítí do systému. Jednoduchým zadáním svých přístupových údajů ke konkrétním sociálním sítím tak můžete velice snadno provázat svůj webový obsah s telefonem. V praxi je tak možné pohodlně chatovat na Facebooku, číst si nové příspěvky na zdi nebo využívat Twitter. To vše velice jednoduše a bez nutnosti doinstalovávat jakékoliv další aplikace. Tato integrace má však své limity a náročnější uživatelé přeci jen sáhnou raději po specializované aplikaci. Provázání systému je však i následně možné využít pro synchronizaci fotografií u kontaktů, zobrazení dalších podrobných informací, komunikaci přes integrovaný FB chat apod.
Integrace sociálních sítí má však také jednu nevýhodu spočívající ve větší datové náročnosti celého systému. Tato informace není v podstatě žádnou novinkou, o čemž svědčí internetové diskuze uživatelů, které provázejí Windows Phone již od jeho vzniku. K sociálním sítím se však postupem času přidaly i hojně využívané push notifikace, které kromě upozornění na e-maily zajišťují aktualizace obsahu a dlaždic některých aplikací.
Ačkoliv je vyšší datová spotřeba Windows Phone chápána jako drobná nevýhoda, i v dnešním světě výrazně limitovaných datových tarifů českých operátorů, není při práci se systémem nijak významně omezující.
V posledních několika týdnech se však na internetu velmi často objevují připomínky běžných uživatelů, kteří z neznámých důvodů zaznamenávají enormní nárůst spotřeby dat. S příchodem druhé aktualizace systému (GDR2), která mimo jiné přinesla aplikaci Data Sense umožňující detailní sledování datových přenosů, je možné příčinu tohoto problému alespoň částečně poodhalit.
TIP: Detailní informace o možnostech a práci s aplikací Data Sense naleznete v samostatném článku: Data Sense - aplikace pro měření dat od Microsoftu.
1) Lidé
Příčina:
Největším současným problémem je aplikace (systémová součást) Lidé. Z podstaty fungování je zřejmé, že díky načítání obsahu ze sociálních sítí bude docházet ke zvýšené spotřebě dat. Někteří uživatelé však narazili na enormní spotřebu v řádu desítek až stovek MB (viz přiložené screeny displejů).
Tento problém je poměrně komplikovaný, jelikož nelze zcela přesně určit, kterých uživatelů se týká. Není totiž spojený s konkrétní verzí systému (aktualizace) či nainstalovaných aplikací, a může proto postihnout každého. Nejpravděpodobnější příčinou je vestavěná aplikace Twitter (resp. změny, které Twitter udělal na svém webu/API), která může způsobit nadměrnou spotřebu dat vyvolanou opakovaným stahováním profilových fotografií. Je velmi zajímavé, že se tento problém objevuje i ve chvíli, kdy aplikaci Lidé vůbec nepoužíváte. Spotřeba je vždy závislá na množství osob, které sledujete.
Takto může vypadat nadměrná spotřeba. Zdroj: @mvacha
Řešení:
Nejjednodušším řešením je vymazání (odpojení) Twitter účtu v nastavení telefonu a používání klasických aplikací ze Storu. Microsoft už problém také zaznamenal a pracuje na jeho odstranění.
Typický stav při odpojeném Twitteru
2) HERE Maps a HERE Drive
Příčina:
Dalším poměrně velkým žroutem jsou mapy a navigace od Nokie. Ačkoliv se v obou případech využívají off-line mapy a hlasové příkazy, aplikace přesto dílčí informace stahuje z internetu. Konkrétně se jedná o vyhledávání cílů, body zájmu (POI), plány obchodních center, 3D budovy a pravděpodobně i některé mapové vrstvy (satelitní). Z tohoto důvodu tak můžete být poměrně překvapeni, kolik dat taková "off-line" navigace spořádá.
Řešení:
Bohužel v tomto případě řešení neexistuje. Nelze nijak ovlivnit, co aplikace má či nemá stahovat. Při navigaci je tak třeba brát na tuto skutečnost zřetel.
3) Automatické odpojování Wi-FI
Příčina:
Ve výchozím stavu je operační systém nastaven tak, aby po uspání přístroje automaticky odpojil Wi-Fi (úspora energie). Při opětovném probuzení vždy chvíli trvá, než se Wi-Fi připojí. Ačkoliv se jedná o několik málo vteřin, je možné v tomto intervalu například odkliknout instalaci aktualizací ze Storu.
Dalším potenciálním problémem spojeným se Storem může být instalace aplikací do přístroje skrze webové rozhraní.
Řešení:
V nastavení přístroje je možné zakázat odpojování Wi-Fi v klidovém režimu, resp. vynutit stálé připojení. Tato možnost je dostupná v Nastavení > Wi-Fi > upřesnit > „Po vypršení časového limitu displeje nechat Wi-Fi zapnuté“. Při zaškrtnutí této položky zůstane Wi-Fi aktivní i po uspání telefonu. Toto řešení však není 100%, jelikož časem (v řádu hodin) stejně dojde k automatickému přerušení spojení.
Druhou možností je zvýšená obezřetnost. Pokud telefon probudíte a na dlaždici Storu zahlednete nové aktualizace, dejte přístroji několik vteřin na to, aby se nejdříve připojil k Wi-Fi. Totéž platí pro instalaci aplikací z webového rozhraní, kdy je třeba nejdříve přístroj probudit a nechat jej připojit.
4) Další aplikace
Příčina:
U mého přístroje jsem vysledoval i další aplikace, u kterých jsem si jistý, že nebyly spuštěny dříve, než bylo navázáno Wi-Fi připojení (resp. nebyly spuštěny vůbec). Takovouto aplikaci je například populární Youtube klient MyTube.
Řešení:
Zde je řešení velice komplikované. V první řadě je dobré o této skutečnosti informovat autora aplikace a případně se poohlédnout po alternativě, která tímto problémem netrpí.
Jaké jsou vaše zkušenosti s tímto problémem? Jaká aplikace je největší žrout: Kolik vám zvládne za měsíc „vysát“ aplikace Lidé? Podělte se o své poznatky s ostatními ve fóru níže, nebo v komentářích na sociálních sítích.
Jindřich Lukeš
25 | 10 | 13 01:45