Má Windows Phone smysl na zařízeních s větší úhlopříčkou?

V tomto článku se zaměříme na efektivitu a využitelnost systému Windows Phone na zařízeních s větší uhlopříčkou. Prakticky si také porovnáme Lumii 1520 (6“) s Lumií 925 (4,5“). Nebude chybět také celá řada fotografii, video a screeny obrazovek.

Když Microsoft oznámil podporu větších displejů s FullHD rozlišením a Nokia představila Lumii 1520, začalo se hodně spekulovat o tom, jak vlastně bude systém Windows Phone efektivní a využitelný na takto velké uhlopříčce.

Jelikož již více jak týden testuji Lumii 1520 a mám k dispozici i Lumi 925, mohu zcela objektivně využitelnost Windows Phone na větší uhlopříčce zhodnotit.

Když jsem vzal Lumii 1520 poprvé do ruky, vše bylo obrovské. Nejen samotný telefon a displej ale také celý systém. Kdybych toto hodnocení psal před týdnem, vypadalo by úplně jinak. Vždy je však důležité si na nový přístroj trochu zvyknout a své postřehy publikovat až ve chvíli, kdy si člověk sám utřídí své názory a není ovlivněn prvním dojmem.

Nyní mohu objektivně říci, že i Windows Phone má na velké (např. 6“) uhlopříčce, co nabídnout (dříve jsem si myslel spíše opak). Najde se zde celá řada velmi dobrých a efektivních řešení, které potenciál většího displeje plně využívají. Na druhou stranu je zde i několik zásadních nedostatků, které bude třeba v budoucnu vyřešit.

Screeny obrazovek nacházející se v tomto článku pocházejí z Lumie 1520 a 925 a jsou rozměrově upraveny tak, aby odpovídaly skutečným velikostem displejů. Pokud tedy přístroj přiložíte k monitoru, jeho displej bude stejně velký jako obrázek v článku. Samozřejmě však neopovídá rozlišení, které je na monitoru podstatně menší, grafika se tak bude zdát méně kvalitní než na displeji telefonu.

 

Úvodní (domácí) obrazovka

Nokia Lumia 925 lze pořídit v e-shopech za cenu od (Zdroj: Heureka.cz)
Porovnat ceny >>

 

Úvodní obrazovka s dlaždicemi patří jednoznačně k těm nejlépe optimalizovaným prvkům na velkém displeji. Od úhlopříčky 5“ Microsoft přidal navíc jeden sloupec dlaždic (střední velikosti). Do jednoho řádku je tak možno vedle sebe vyskládat 6 nejmenších, 3 střední nebo kombinaci jedné největší a jedné střední dlaždice. Na výšku se na displej vejde celkem 10 řádků nejmenších dlaždic. Celková mřížka plochy je tak 6x10 dlaždic, což je celkem úctyhodných 60 pozic, které je možno libovolně využít. Samozřejmě s možností dalšího posunu směrem dolů a získání neomezeného prostoru.

Ačkoliv se na první pohled (zejména na screeny obrazovek) může zdát, že se jedná o jeden velký zmatek, ve skutečnosti tomu tak vůbec není. Každý uživatel si dlaždice vyskládá přesně tak, jak potřebuje a ví, „kam se podívat“, když zjišťuje libovolnou informaci. V praxi se mi ani jednou nestalo, že bych ve velkém množství dláždit hledal jednu konkrétní.

Velká plocha obsahující různorodé dlaždice má jednu obrovskou výhodu, kterou je informační hodnota. Reálně se totiž na displej vejdou snad všechny informace, které potřebuje uživatel chytrého telefonu znát, a to včetně rozšířených náhledů ve formě velkých dlaždic. Jediným pohledem, bez nutnosti posouvání či zapínání jiných aplikací, zjistíte vše potřebné od počtu zmeškaných volání, SMS a nepřečtených e-mailů, přes podrobný přehled budoucích událostí z kalendáře až po náhledy posledních přijatých zpráv na Twiteru, Facebook, WhatsApp apod. (ve formě obdélníkové dlaždice). Navíc zbyde i dostatek místa pro dlaždice s poznámkami, či zástupci oblíbených aplikací.

Informační hodnota plochy je skutečně ohromující a v tomto směru i bezkonkurenční napříč všemi systémy. Za toto řešení Microsoft zaslouží velkou pochvalu. Škoda jen, že tuto možnost zatím nemohou využít i majitelé přístrojů s menší uhlopříčkou (<5“).

 

Systémové aplikace

Nokia Lumia 1520 lze pořídit v e-shopech za cenu od (Zdroj: Heureka.cz)
Porovnat ceny >>

 

Výchozí systémové aplikace jsou pro větší uhlopříčku optimalizovány taktéž velmi dobře. Je samozřejmě nutné brát v úvahu, že pro určení odpovídajícího rozložení a velikosti grafiky je rozhodující rozlišení displeje a nikoliv úhlopříčka. Je tedy zřejmé, že když nastavíte nejmenší písmo na 6“ (s FullHD rozlišením) displeji bude větší než na 4,5“ (s FullHD rozlišením).

Obecně lze však přizpůsobení grafiky v systémových aplikacích/částech považovat za dostatečné. V e-mailu, SMS vidíte více vláken a v nastavení více možností. Celkově je systém přehlednější a práce je právě díky zobrazení více položek efektivnější.

V této oblasti je však možno ještě zapracovat. Přeci jen typografie systému, kde jsou dominantní velké nadpisy i na menších úhlopříčkách, způsobuje, že na velké úhlopříčce jsou tytéž nadpisy skutečně obrovské a zbytečně tak plýtvají místem.

 

Aplikace třetích stran

Nokia Lumia 920 lze pořídit v e-shopech za cenu od (Zdroj: Heureka.cz)
Porovnat ceny >>

 

Systém jako takový je vč. většiny nastavení velké uhlopříčce relativně dobře uzpůsoben. Samozřejmě by se dala řada věcí vylepšit, ale žádnou nelze označit za vyložený problém. Spíše se jedná o kosmetické vady. Skutečným problémem jsou však aplikace třetích stran standardně dostupné na Storu, a to vč. těch pocházejících z dílny Microsoftu. V podstatě žádná z dostupných aplikací není optimalizována pro větší rozlišení a úhlopříčku displeje. V praxi se původní grafika aplikace jen roztáhne na celý (podstatně větší) displej. Asi není třeba vysvětlovat, jak vypadá grafika aplikace vyrobená pro 720px a následně roztažená na 1080px. Nejen že grafické prvky nemají odpovídající rozměr a na větším rozlišení jsou tak nějak jemně „rozmazané“, ale vše navíc umocňuje úhlopříčka, která vše ještě výrazně zvětší.

V současnou chvíli tak potenciál větší uhlopříčky a jemnějšího rozlišení u aplikací třetích stran nelze nijak využít a naopak se roztažením grafiky zhoršuje jejich „estetické působení“ a ovladatelnost. Tento stav se samozřejmě dal očekávat a v podstatě totéž se objevilo i u Androidu, když se objevil první Galaxy Note. Nyní bude třeba, aby vývojáři své aplikace optimalizovali a doplnili novou (kvalitnější) grafikou, která bude vhodná i pro větší rozlišení.

 

Závěr

Když jsem poprvé zjistil, že Nokia plánuje představit zařízení s 6“ úhlopříčkou, byl jsem poměrně skeptický. Domníval jsem se, že Windows Phone není systém, který by měl potenciál využít velkou uhlopříčku, a že se bude jen zbytečné „plácát“ místem.

Po více jak týdnu s Lumií 1520 jsem změnil názor, resp. jsem jej poupravil v závislosti na praktických zkušenostech. V případě úvodní obrazovky jsem doslova „ohromen“ jejími nebývalými možnostmi a zejména obrovskou informační hodnotou. U žádného jiného systému nic podobného nenajdete. Za tímto tvrzením si skutečně stojím, jelikož jako sekundární zařízení používám již několik let Android (dříve Galaxy Note (I a II) a nyní Nexus 7) doplněný o většinu dostupných vylepšení. Těmito vylepšeními mám na mysli různé neoficiální ROM, změny DPI a layoutu aplikací, alternativní launchery, pokročilé widgety apod.. O iOS v tomto směru nemůže být ani řeč, protože informační hodnota nemodifikovatelné matice ikon je velice omezená.

Pokud pomineme úvodní obrazovku, systém se v některých oblastech může zdát poněkud „přerostlý“. V tomto směru je ještě dostatek prostoru pro zlepšování (zejména v nastavení na třetí úrovni systému – Nastavení zvuků, připojení k WiFi apod.). Každopádně důležité systémové aplikace a součásti jsou optimalizovány celkem slušně a například práce s e-maily je velice pohodlná.

Skutečným problémem jsou až aplikace třetích stran, kterým zatím veškerá optimalizace chybí a bude trvat dlouhou dobu, než je jejich autoři postupně přizpůsobí. I přes tento významný problém lze objektivně říci, že Windows Phone na větších úhlopříčkách jednoznačně smysl má.

Komentáře (20)

-HoNY-

17 | 12 | 13 21:00
Nejsmutnější na tom všem je, že například integrovaný SkyDrive a Office neumí na obrazovku vygenerovat odkaz v bit.ly tvaru. Zrovna nedávno jsem na to fakt nadával, protože jsem si udělal hezkou tabulku v Excelu na srovnání vánočních dárků, vložil do buněk v Excelu odkazy a světe zboř se, odkaz nebylo možno použít. Když jsem si chtěl vygenerovat odkaz dokumentu, abych si ho otevřel v desktopu, tak jsem zjistil, že takovou funkci taky neumí. No nakonec jsem se přihlásil na Skydrive na desktopu a soubor si našel ručně. Ale je to fakt otravný, nedořešený a nedomyšlený. Za ten rok, co telefon mám, jsem sice nic podobného nepotřeboval, ale tak nějak instinktivně z klasického desktopu předpokládal, že to mobil musí umět. A tohle bych u mobilu s velkou úhlopříčkou taky pokládal za samozřejmost... 0

tom

17 | 12 | 13 19:50
OK, jde to obejít různými způsoby, ale ne tak, že klepnu Odeslat/přijmout nebo jiné tlačítko "synchro" a bylo hotovo. Jsou to základní věci, na které se nemyslí. A mám-li si odepřít univerzálnost droidu ve prospěch "fungujícího" WP, pak v tom WPhonu nenacházím až tolik pozitiv. Přitom mu vcelku fandím, ale proč se mám dobrovolně omezovat, když jiní tyhle věci mají vyřešené. Každý systém má asi spousty výhod/nevýhod. Nechápu ale, proč ty nevýhody vznikají v dílně jedné společnosti a nejde přitom o žádné minoritní funkce. No nic. My to nezměníme a nejspíše ani WP8.1 - takže se mějte a Rafael v tom teď bude mít zmatek. 0

-HoNY-

17 | 12 | 13 18:35
Já to řeším tak, že pokud mi ho to jednou za čas zdvojí nebo dojde k výrobě druhého importem cizího kalendáře, tak je prostě v v desktopovém Outlooku 2013 označím a sloučím dohromady. Zatím se mi nestalo, že by to něco vynechalo, problém je jen když jsou ve stejný den dvě různé akce a pak to musím ručně opravovat. Druhá věc, co mě na kalendáři zaráží je fakt, že v Modern UI aplikaci pro Win8/8.1 to nezapisuje události nebo to zapíše jen její část (typicky jen název a nedopíše to místo nebo nechá nastavené defaultní upozornění). Takže se s tím nepářu a dělám to z webového rozhraní v Outlook.com. Je to prasácké řešení, ale funguje to. 0

tom

17 | 12 | 13 18:13
HoNY: to je právě ten problém, že to vyrobí druhý kalendář, který se musí vybrat pro MS Outlook jako výchozí kalendář a do něho pak vše zapisovat. Což by mi až tak nevadilo, ale tenhle druhý kalendář nemá databázi v .pst souboru. Jinak první synchronizace při vytvoření účtu dub-m.hotmail.com mezi kalendářem původním a tímhle novým je automatická. To je paradox. První ano - pak už ne! Abych řekl pravdu, tohle mě rozlítilo na počátku WP nejvíce (+ oblíbené IE), protože produkty jsou od jedné společnosti a ta na kompatibilitu a provázanost totálně kašle a nutí jejich cloudové úložiště, ačkoliv si zákazník zaplatí MS Outlook. Podobné obstrukce bych spíše čekal od Anroidu, resp. Gmailu ve spojení s MS Outlookem. 0

-HoNY-

17 | 12 | 13 13:22
4. Synchronizace souboru .pst z MS Outlooku neprobíhá jednoduše - ona v podstatě automaticky totiž nejde vůbec. Protože WP komunikuje jen s daty na webu outlook.com. Tedy výchozím kalendářem k synchronizaci v MS Outlooku nemůže být ten původní v MS Outlooku, ale nově přidaný z outlook.com a nastavený jako hlavní, do které se musí zapisovat a ten musí být nově tím hlavním kalendářem - ten ovšem nemá zase nic společného s ukládáním do souboru .pst. Tedy automatická synchro MS Outlooku s WP je prakticky nulová. Sám to víte, že existují placené sw třetích stran, které se to snaží krkolomně řešit. Ten systém to dost prasí, při prvním exportu mi to kdysi vyrobilo druhý a třetí kalendář, pak jsem si na to dal pozor. Je to nepříjemnost, ale dá se s tím žít. 5. IE11 je jeden z nejlepších web prohlížečů. Pokud jedna společnost (MS) není schopna zajistit export/import oblíbených položek v jednom IE11 mezi Win7/8 a WP, je to spíše k pláči. Pro zpětné dohledání záložek je vhodné si nainstalovat Xmarks (teď je samozřejmě na diskuzi, co je záložka, co je tab, co jsou oblíbené položky, protože ve FF, IE a Chrome je to pokaždé úplně něco jiného), pro hesla LastPass. V ideálním případě na desktop doplněk pro FF/Chrome a současně desktop IE a nastavit si vzájemnou synchronizaci. Pokud nechcete pro mobil placenou verzi, tak stačí free, ze které se hesla a záložky dají copy-pastovat do IE v mobilu. Pak je tu ještě třetí možnost – použít Maxthon Cloud Browser, který to umí nativně. U něho ale vidím zásadní problém na desktopu – poměrně velkou nekompatibilitu s weby, kdy rozhazuje formátování. Mobilní verze je +/- na úrovni integrovaného IE. Poslední z browserů, co jsem na mobilu zkoušel je Nokia Xpress, který bych nazval alpha-verzí – nejede v něm správně ani Bing. Ale tohle už je problém spíše Microsoftu, že nedokázal zaujmout vývojáře internetových prohlížečů a současně nenabízí v desktopu žádné doplňky pro Modern UI (jediný doplněk, co vím že tam funguje je Flash na webech ve whitelistu a pro noční sestavení Mozilly není žádný doplněk; Chrome nepoužívám, takže nevím). Kdyby byly doplňky pro Modern UI v desktopu, snadno půjdou přepsat do verze v mobilech (aspoň doufám). Windows Phone má velký potenciál, bohužel Microsoft mu neustále háže klacky pod nohy. //edit: btw: ještě mě tak napadá – nevíte někdo, jak je to s OCR na Windows Phone? Díval jsem se a existuje pár aplikací, vesměs placené s přidanou hodnotou jako cloud 20 GB atd., ale neumí češtinu a odpovídají OCR v Překladači Bing (jen základní světové jazyky). Přitom na Androidu umí OCR v češtině nativní aplikace od Googlu. Přitom většina Nokií od střední třídy nahoru umí velmi solidní fotky v šeru ideální na sken dokumentů. 0

tom

17 | 12 | 13 11:37
Mně tedy spodní lišta nemizí. A mám v IE nastavenu preferenci webu "stolní počítač" a tlačítko panelu na "oblíbené". 0

Refael

17 | 12 | 13 02:50
Pro tom: Děkuji za obsáhlé komentáře vašich byť i negativních zkušeností. To samé i Lukešovi. Dnes se půjdu podívat do jednoho obchodu s veškerou elektronikou a vyzkoušet si Nokii Lumia 1520(tady v austral.Melbourne má od 11.12. monopol na L1520 pouze tento obchod) a pak se definitivně rozhodnu, zda ho koupit v lednu-únoru. Osobně si myslím, že by mi stačil i menší, neboť bych si koupil i Lumii 2520, ale u smartfonu preferuji slot pro SD-HC, což kromě L1520 nemá asi žádná Nokia. Ještě jednou děkuji za vaše odpovědi! Mám aspoň o čem přemýšlet. Jen se mi u mobilního IE nelíbí to, že při posouvání internet.stránek spodní lišta nezmizí jako u Chrome. 0

tom

17 | 12 | 13 01:52
Psal jsem, že to jsou mé postřehy pro Rafaela. Nic víc. Jinak s tím mikrofonem - takhle se chovaly obě L620, co jsem měl. Tedy nejde o HW vadu, ale vlastnost. Možná jste zvyklý mít mobil přilepený na puse. Já naopak vyklopený do prostoru, protože mi vadí přilepený display na tváři a v té chvíli se odkloní mikrofon o něco dále a už přestává brát řeč. Tohle ale dělá jen L620. Já si dovolím s vámi polemizovat a vzít jednu otázku po druhé, jako vy a odpovědět vám. 1. Nahrávání hovorů je běžná věc při obchodních telefonech, kdy se na tom partneři domluví a nemusí si dělat poznámky a asistentky pak jednoduše pořídí zápis, který je akceptovaný. 2. Ledku nemusí mít každý Android, stačí že existuje spolehlivá aplikace NoLED, která umí jednak zvukově nebo vizuálně upozornit na příchozí hovor/SMS/maily všeho druhu (vždy je na výběr spousty režimů a nastavení). Jde o vcelku dokonalou aplikaci. 3. Aku - např. na HTC DesireX (naprosto obyčejný plasťák za pár korun) vydrží cca o 40% déle jak na L620 (vypnuté GPS, BT, zapnuté wifi a synchro lidé). Koneckonců, DesireX nastartuje pomalu o 80% rychleji, než WP na L620. 4. Synchronizace souboru .pst z MS Outlooku neprobíhá jednoduše - ona v podstatě automaticky totiž nejde vůbec. Protože WP komunikuje jen s daty na webu outlook.com. Tedy výchozím kalendářem k synchronizaci v MS Outlooku nemůže být ten původní v MS Outlooku, ale nově přidaný z outlook.com a nastavený jako hlavní, do které se musí zapisovat a ten musí být nově tím hlavním kalendářem - ten ovšem nemá zase nic společného s ukládáním do souboru .pst. Tedy automatická synchro MS Outlooku s WP je prakticky nulová. Sám to víte, že existují placené sw třetích stran, které se to snaží krkolomně řešit. 5. IE11 je jeden z nejlepších web prohlížečů. Pokud jedna společnost (MS) není schopna zajistit export/import oblíbených položek v jednom IE11 mezi Win7/8 a WP, je to spíše k pláči. 6. Nepočítám procenta, ať jich je kolik chce, vadí mi, že jsem omezován neexistenci aplikací kam se podívám. 7. Ještě přidám malou navrch - píšete v jiném článku o špičkové aplikaci Nokia Camera. Pokud by aplikace měla být alespoň průměrnou, pak by musela mít ISO, čas, clonu... fixovatelné tak, že při příštím spuštění aplikace Camera zůstanou nastavené tyto parametry. Bohužel tomu tak není a vše spadne rázem do režimu Auto. Kvalita fotek v mobilu mě moc nezajímá. Za 3/4 roku jsem foťák v mobilu použil s užitkem asi na 3 snímky, když jsem neměl u sebe foťák. Tedy pro mne zbytná věc, naopak světlo využiju mnohem častěji. Pane Lukeši, já si WP pořizoval jako uživatel spokojený s MS, nicméně těch nedodělaných věcí je tolik, že se lidem nedivím, že WP odmítnou. Koneckonců je mírně řečeno nevzhledný a první uchvácení z ladných dlaždic brzy pomine. Navíc při neustále se zvětšujících rozměrech Lumií ani pro sebe nevidím náhradu za L620, protože mi vyhovuje velikost LCD 3,8-4". Větší nechci a mám dojem, že do jara se žádná vybavená Lumia neobjeví. Poslední dobou platí pravidlo - čím větší tím lepší/vybavenější. Tedy mi skoro ani nic jiného nezbude, než přejít k jiné značce. Zajímavé je, že můj první mobil někdy v r. 1995 byl sice těžší, než ty současné, ale trend zmenšování byl rok od roku patrný. Dnes je trend čím větší LCD, tím dražší a zřejmě dobře prodejný mobil. Malý mobil, je pak synonymum pro obyčejný nevybavený telefon. No nějak tomu trendu přestávám rozumět. Budu rád, když si Rafael vše přečte - pro něho si dávám tu práci s psaním. O víc mi nejde, tedy se čitatelé zasmějte a jděte dál. 0

-HoNY-

17 | 12 | 13 01:36
Měl jsem dlouhou dobu Note I a relativně dlouho i Note II. V mém okolí ho má hned několik lidí. Všichni, včetně mě se shodují, že stylus používají jen minimálně. všichni si s ním hráli pár týdnu po koupi a od té doby je v podstatě nevyužitý. proto bych význam stylusu nepřeceňoval. Nesouhlasím, pokud chci univerzální zařízení pro ruční psaní poznámek, které mi nahradí jak tablet, tak telefon. Tak je stylus nutnost. Ano, je to minorita trhu, ale když už mám nativní Office, kalendář a plnohodnotnou správu kontaktů a tvrdím (z pohledu Microsoftu) jak je WP plnohodnotný pracovní nástroj pro korporátní prostředí, tak k takovému zařízení prostě musím přiložit stylus a přidat podporu VPN. Fakt si doporučuji na pár týdnů zkusit některý z Tabletů od Lenova se stylusem a desktopovými Windows 8/8.1 a používat ho na ručně psané poznámky. Nikdo mi neobhájí skutečnost, že kromě větší úhlopříčky Lumia 1320 a 1520 nic nového nepřináší a velikost z nich dělá spíše nepraktické gadgety pro geeky. Číst web nebo knížky a hrát hry na 6" displeji je určité fajn, ale to je tak všechno. Opravdu rád bych se pletl... Mimochodem, kurýrní společnosti jako PPL, DHL, FedEx apod. dodneška používají ruční čtečky čárových kódů s Windows Mobile 2003/CE/5.0/6.5. Proč? Protože Microsoft potřené funkce pro podobná zařízení od té doby neintegroval do WP8 (a WP7 zabil hned po uvedení). Místo toho se snaží rozšiřovat intenzivně vzhled a použitelnost uživatelského rozhraní (tedy ne, že by to vadilo). Chybí ve WP jakákoliv apl. na nahrávání hovorů, Skutečně chybí, ale hlavně proto, že nahrávání hovorů bez uvědomění druhé strany je nelegalní. Systém je moc dobře zabezpečený na to, aby se to dalo nějak obejít. Ani Android to nativně neumí a musíš používat všemožné mimozáruční úpravy.Existovala aplikace pro WP7. Což je ale dnes platné jak mrtvému zimník. Baterka bez výdrže. Srovnatelná z drtivou většinou zařízení do 10k (s výjimkou Lumie 720). Dokonce bych řekl, že řada Androidu je na tom hůře. Až poslední topmodely dokáží nabídnout slušnou výdrž (G2, Note II apod.) Za sebe na rovinu říkám, že pryč jsou čas, kdy mi při průměru 1h hovoru s HF na den vydržela E51 skoro 3 dny. V pátek večer hodím svoji L822 do nabíječky, o víkendu nepoužívám (nevypínám data, BT, GPS ani Wifi - kdybych ji náhodou potřeboval vzít) a v neděli večer je na 20 %. Je fakt, že ji mám skoro rok, ale i tak... taktak mi každý den vydrží baterka. A moc nevěřím ani tomu, že se to zlepší s nativní podporou BT 4.0 a nové generace HF. A to každý rok slýchávám o nových a revolučních úsporných technologiích a skutek utek. Prostě WP je minorita, která minoritou bude a to nezmění ani oslavné články. WP má v Evropě 10% podíl, což už není tak úplně minoritní a rychle to jde nahoru. V Evropě roste WP poměrně dobře, problém je pro Nokii a vlastně teď spíš Microsoft trh v USA. Tam to de facto stagnuje a to se MS a místní operátoři míní přetrhnout v různých slevových akcích (Lumia 520 za $49, Lumia 1020 za dolar při relativně levném flatu...). 0

Jindřich Lukeš

17 | 12 | 13 00:32
Nemá smysl se tady přít o tom, jaký systém je lepší. Každému vyhovuje něco jiného. Abych ale tvé poznamky uvedl na pravou míru a zbytečně nemystifikoval neznalé uživatele. Nechci nic tunit, chci jen spolehlivost a běžné funkce mobilu. Jenže L620 má od počátku potíže s mikrofonem, kdy ten, vzhledem k odrušení prostředí, nebere pořádně hlas, je-li mobil dále jak 5-7 cm od pusy. Neustálé se seká (taky od počátku bez ohledu na aktualizace-t.č. GDR3) při ukončování hovoru - prostě tlačítko v 50% případů reaguje nekorektně nebo spíše nereaguje vůbec - nepomůže ani tovární nastavení. Často se mi také stane, že při volání mi tvář "stiskne" nějaké tlačítko (než zhasne klávesnice nebo ji náhodou vychýlím a ona se opět rozsvítí) - to je ale moje blbost. měl jsem L620 asi 3 měsíce a žádný z těchto problému jsem nezaznamenal. Sleduji i různé diskuze a podobný problém se běžně také nevyskytuje. To co popisuješ je obyčejná hw. vada, kterou vyřeší servis. Chybí ve WP jakákoliv apl. na nahrávání hovorů, Skutečně chybí, ale hlavně proto, že nahrávání hovorů bez uvědomění druhé strany je nelegalní. Systém je moc dobře zabezpečený na to, aby se to dalo nějak obejít. Ani Android to nativně neumí a musíš používat všemožné mimozáruční úpravy. L620 nemá žádné oznámení zmeškaného hovoru/SMS - prostě musím vzít mobil do ruky a rozsvítit ho a podívat se. Souhla, LED by rozhodně přišla vhod. Na druhou stranu, kolik zařízení s Androidem ji má? (mimochodem iPhone také ne) Baterka bez výdrže. Srovnatelná z drtivou většinou zařízení do 10k (s výjimkou Lumie 720). Dokonce bych řekl, že řada Androidu je na tom hůře. Až poslední topmodely dokáží nabídnout slušnou výdrž (G2, Note II apod.) Není korektní synchronizace s MS Outlook 2013 za předpokladu, že chci mít výhradě výchozí kalendář v MS Outlook. Synchronizace přes LIVE účet běhá naprosto bezprobémů - používám denně Není možné nijak dostat oblíbené z IE v PC do oblíbených v mobilu. Souhlasím, na druhou stranu, kdo dnes používá IE na PC? Ani spořka nemá aplikaci na WP, KB se slávou to spustila před měsícem. Letiště, ČSA a spousty dalších mega velkých společností nemá apku na WP, přitom na vývoj apl. mají "bezednou" studnu. Skutečně některé tuzemské aplikace chybí. Situac se však výrazně zlepšuje. A je jen otázkou měsíců, než svou app představí i spořka, která evidentně na své zákazníky kašle (ČSOB má aplikaci již přes rok) Prostě WP je minorita, která minoritou bude a to nezmění ani oslavné články. WP má v Evropě 10% podíl, což už není tak úplně minoritní a rychle to jde nahoru. 0

Jindřich Lukeš

17 | 12 | 13 00:18
Měl jsem dlouhou dobu Note I a relativně dlouho i Note II. V mém okolí ho má hned několik lidí. Všichni, včetně mě se shodují, že stylus používají jen minimálně. všichni si s ním hráli pár týdnu po koupi a od té doby je v podstatě nevyužitý. proto bych význam stylusu nepřeceňoval. 0

-HoNY-

16 | 12 | 13 17:35
Velká úhlopříčka na WP nemá smysl do chvíle, než začne někdo vyrábět telefony s integrovaným stylusem. Tedy tabletofon na způsob Samsung Galaxy Note 2/3 a k tomu odpovídající aplikace, jako dodává k tabletům například Lenovo. Zkrátka a dobře - Windows Phone s velkou úhlopříčkou (6"+) a stylusem po přidání podpory VPN má potenciál být ideálním pracovním nástrojem na cesty. Ideální využití např.: sednu do auta, naklapu na navigaci trasu, u zákazníka nafotím integrovaným foťákem fakturu, dopíši k nim stylusem poznámky, přihlásím se k firemní síti a odešlu. Jen se obávám, že MS se snaží razit cestu stylem "jiný iPad" aniž by pochopil a okopíroval blbuvzdornou filozofii Apple. Takže velikost displeje zvedá jen kvůli konzumaci obsahu aniž by ho bylo čím konzumovat. Časopisy v Amazonu jsou sice kompatibilní s Kindle a iPadem, ale ne s WP. No dobře, kvalitní hry tu jsou, ale rok a půl od uvedení není v systému integrovaný kvalitní přehrávač videa. O různých regionálních a vybraných aplikacích pro specifické trhy ani nemluvě. Děs a bída. 0

tom

16 | 12 | 13 16:43
Nechci nic tunit, chci jen spolehlivost a běžné funkce mobilu. Jenže L620 má od počátku potíže s mikrofonem, kdy ten, vzhledem k odrušení prostředí, nebere pořádně hlas, je-li mobil dále jak 5-7 cm od pusy. Neustálé se seká (taky od počátku bez ohledu na aktualizace-t.č. GDR3) při ukončování hovoru - prostě tlačítko v 50% případů reaguje nekorektně nebo spíše nereaguje vůbec - nepomůže ani tovární nastavení. Často se mi také stane, že při volání mi tvář "stiskne" nějaké tlačítko (než zhasne klávesnice nebo ji náhodou vychýlím a ona se opět rozsvítí) - to je ale moje blbost. Chybí ve WP jakákoliv apl. na nahrávání hovorů, L620 nemá žádné oznámení zmeškaného hovoru/SMS - prostě musím vzít mobil do ruky a rozsvítit ho a podívat se. Baterka bez výdrže. Není korektní synchronizace s MS Outlook 2013 za předpokladu, že chci mít výhradě výchozí kalendář v MS Outlook. Není možné nijak dostat oblíbené z IE v PC do oblíbených v mobilu. Ani spořka nemá aplikaci na WP, KB se slávou to spustila před měsícem. Letiště, ČSA a spousty dalších mega velkých společností nemá apku na WP, přitom na vývoj apl. mají "bezednou" studnu. Prostě WP je minorita, která minoritou bude a to nezmění ani oslavné články. Já si WP pořídil v domnění, že si polepším. Prostě jsem se jen naučil fungovat s WP. Jsem za to rád, na druhou stranu není oč stát. Prašť jako uhoď. Pokud chceš změnu, proč ne. Jen počítej s tím, že pokud tě to vyloženě nechytne a nejsi hodně pozitivně naladěný na MS, pak jde o zbytečnou investici. Na druhou stranu, máš-li zbytečných x tis je to dobrá zkušenost. Já takhle uvažuju zase o iOS, chci vědět oč přicházím. Ale moje zkušenost bude spíše s hodně levným bazarovým iOS, právě z důvodu, že nejspíše skončím u osvědčeného a univerzálního droidu. Ať je jakkoliv špatný, zatím je to pro mě nejuniverzálnější systém, který mě nijak neomezuje - to se o WP říci nedá, ten uživatele omezuje. Nebudu zde dále polemizovat, jde o můj názor pro Rafaela. 0

Jindřich Lukeš

16 | 12 | 13 15:57
Já naopak mohu jako "nadprůměrný" uživatel poradit, aby přešel. Ale je to vždy jen otázka názorů, potřeb a preferencí. Někdo je hračička a rád si vše "tuní", někdo raději, když vše spolehlivě funguje. 0

tom

16 | 12 | 13 15:36
Refael: mohu-li ti jako průměrný uživatel L620 poradit - nepřecházej na WP! 0

Jindřich Lukeš

16 | 12 | 13 09:03
Aplikace objektivně neoptimalizované jsou. Žádná nepodporuje FullHD, tudíž se zobrazí jako na HD a grafika se roztáhne na FullHD. Vše je tak nesmyslně velké. Přitom by se dal potenciál aplikací lépe využít 0

matkal

16 | 12 | 13 08:56
Procházím stejnými pocity jako Jindra, viděl jsem 1520 jako naprosto zbytečnou velkou obludu, která bez přidaných aplikací nepřinese nic užitečného. Naprosto se shoduji v obrovském potenciálu hlavní obrazovky, vlastně člověk vůbec nemusí do menu a vše má na očích, očemž si může Android, neřkuli iOS nechat zdát. S čím nesouhlasím je neoptimalizovanost aplikací. Všechny systémové i Nokia aplikace jsou skvělé, rozhodně je nelze označit za trestuhodně nepřipravené, prostě jsou větší. Srovnávat s Apple nelze, naopak, ten vzal u iPadu shodný systém a nabastlil ho na obrovskou úhlopříčku a tak to dodnes zůstalo. Oproti tomu Win8 RT je na 2520 dokonale připravený a ukazuje obrovskou sílu Metra na dotyku tam, kde na stolních PC selhává. 0

Jindřich Lukeš

16 | 12 | 13 08:42
Recenze 1520 vyjde tento týden, prevděpodobně ve středu. Předtím ještě vydáme několik doprovodných článků jako je tento. Recenze pak vše shrne. 2520 zatím vůbec není V ČR a nikdo neví, kdy bude 0

Refael

16 | 12 | 13 03:30
Chtěl bych přejít z Androidu na WP8/8.1 právě tímto modelem a proto pozorně čtu každý článek na těchto stránkách. A proto vítám tyto články o Lumii 1520. Jen mě mrzí, že samotná Nokie/Microsoft nepřizpůsobili vestavěné aplikace na Full HD. To je fakt trestuhodné. U Apple se to s příchodem tehdy nových iPadů či iPhonů s větším rozlišením nestalo, že by aplikace od Apple nebyli optimalizovány. Nevím, jak je to u Nokia Lumia 2520 či Surface 2. Kdy vydáte recenzi na Lumii 1520 a kdy počítáte s testem tabletu 2520? D Ě K U J I předem za odpověd. 0

Jindřich Lukeš

16 | 12 | 13 02:56
V tomto článku se zaměříme na efektivitu a využitelnost systému Windows Phone na zařízeních s větší uhlopříčkou. Prakticky si také porovnáme Lumii 1520 (6“) s Lumií 925 (4,5“). Nebude chybět také celá řada fotografii, video a screeny obrazovek. http://wmmania.cz/clanky/obecne/ma-windows-phone-smysl-na-zarizenich-s-vetsi-uhloprickou/ 0

Mohlo by vás zajímat

AKCE: Bezdrátová nabíječka Nokia DT-910 za 299 Kč

Jindřich Lukeš | články 26 | 10 | 17

WMM Jízdní řády zpět na Storu

Jindřich Lukeš | software 27 | 09 | 17

Virtuální operátoři lákají na výhru 250 000 Kč a na data i volání zdarma

Co je to virtuální operátor? Proč využít služby právě od něj? A kteří virtuální operátoři jsou v Česku k mání?

Jindřich Lukeš | články 14 | 09 | 17

Windows 10 Insider Preview v. 16241 pro PC a 15320 pro telefony

Nové Fast Insider sestavení, které pro PC přináší několik vylepšených funkcí a pro telefony především opravy chyb.

Jindřich Lukeš | články 14 | 07 | 17

Dnes končí oficiální podpora Windows Phone 8.1

Jindřich Lukeš | články 11 | 07 | 17