V souvislosti s oznámením o používání nVidia Tegra mě napadají dvě možnosti. První, ta lepší, možnost by znamenala že HTC úplně opustí Qualcomm a jejich čipsety. Místo nich bude používat Ericsson Mobile Platform a nVidia Tegra. Druhou možností je používání všech tří platforem, tedy EMP, Tegra i Qualcomm.
Použití jednotlivých platforem by se zjevně řídilo jejich zaměřením. Levné čipsety od Qualcommu, ať již MSM nebo Snapdragon, by našly využití v levnějších a jednodušších přístrojích. Ericsson Mobile Platform pak díky vysokému výkonu zjevně patří do velmi výkonných pracovních nástrojů. Nakonec nVidia Tegra – tato platforma je zaměřená hlavně na grafický výkon a své uplatnění by snadno našla v multimediálních přístrojích se schopností přehrávat i HD filmy, které poslouží nejen jako telefon ale také jako přenosný přehrávač.
HTC bude pravděpodobně používat čipset nVidia Tegra 650 nebo 700, který je založen na procesoru ARM11 MPcore s jádry ARM11. Oproti EMP380 od Ericssonu, která je založena na procesoru OMAP3430 s jádrem ARM Cortex A8, tedy sází na starší a osvědčený procesor. Ovšem jeho nižší výkon dohání „násilím“. ARM11 MPcore totiž může obsahovat jedno až čtyři jádra, v případě Tegry taktovaná na 750 až 800 MHz. Dále Tegra obsahuje grafický čip nVidia a také RAM. Stejně jako současné Qualcommy je i budoucí nVidia Tegra platforma typu SoC (System on Chip), kdy je všechno potřebné natěsnáno do jednoho mikročipu, brouka uvnitř přístroje.
nVidia Tegra slibuje mnoho při zachování velmi nízké spotřeby. K tomu všemu je optimalizovaná přimo pro zařízení s Windows Mobile, což jistě zní zajímavě současným majitelům telefonů od HTC. nVidia vždy celkem dbala na ovladače ke svému hardwarua tak se asi nebude opakovat situace známá z řešení Qualcommu, kdy relativně výkonný hardware nebylo jak využít. Tegra dokonce snese srovnání s Atomem od Intelu, kde nabízí srovnatelný výkon zabalený do menšího brouka a hlavně s řádově nižší spotřebou – jak v provozu, tak ve stand-by režimu. Je tedy zřejmé, kam Tegra míří.
Stejně jako u Ericsson Mobile Platform mi ovšem není známo, kdo dodá ostatní hardware – WiFi, bluetooth, GPS. U Tegry navíc neznám ani výrobce GSM/WCDMA modulu, který v případě EMP je jasný, Ericsson.
Mezi hlavní přednosti Tegry patří zjevně možnosti přehrávat Full HD video v rozlišení až 1080p (1920×1080 px) a nahrávat video s rozlišením 720p (1280×720 px). Spolu s videem zvládne přehrát také běžné formáty zvuku. Další zajímavostí Tegry je možnost využít dva displeje – kromě hlavního displeje přístroje umí zároveň využívat také externí displej (nebo projektor) s rozlišením až 1080p, tedy Full HD. Na rozdíl od současných mobilních telefonů podporuje nejen klonování displeje, kdy je na displeji přístroje a na výstupu (třeba na televizní obrazovku) tentýž obraz, ale také umí využít každý displej zvlášť. Teoreticky je tak možné telefon normálně ovládat a přitom na připojené obrazovce sledovat film v plném rozlišení.
Všechno jsou zatím pouze náznaky toho, co uživatele chytrých mobilních přístrojů čeká v letošním roce, ale vše směřuje k jedinému – velmi výkonné přístroje s procesory o taktu těsně pod jedním GHz. V roce 2008 dostala většina mobilních telefonů VGA (640×480 px) nebo WVGA (800×480 px) které umožní kvalitní zobrazení snad všeho a v letošním roce dostanou přístroje čipsety, které tyto displeje budou umět naplno využít. A jak se zdá, nejen tyto displeje ale také cokoliv, co se k mobilu připojí. Ať už je to velká LCD obrazovka nebo vestavěný projektor.
Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni. Přihlásit se