Nákup mobilní divize Nokie Microsoftem je v podstatě hotová záležitost. Finální převzetí pod křídla softwarového giganta se předpokládá v průběhu prvního čtvrtletí příštího roku. Tomuto tématu jsme se na WMManii již hodně věnovali a to nejen proto, že se jedná o zcela zásadní krok pro vývoj a budoucnost operačního systému Windows Phone. Zazněla také celá řada důvodů, proč se nakonec tento nákup uskutečnil, když první kola jednání na začátku tohoto roku byla neúspěšná.
Na webu Techcrunch.com vyšlo včera zajímavé zamyšlení a zdůvodnění tohoto nákupu, se kterým se i my ztotožňujeme. Jak se totiž nyní z různých zákulisních informací a průzkumů ukazuje, nákup Nokie nebyl pro Microsoft tak docela dobrovolným krokem.
Jedním z hlavních důvodů byla (a stále je) rostoucí popularita zařízení Lumia. Jak totiž ukazují data z vyhledávače Google, která porovnávají objem vyhledávání jednotlivých klíčových slov „Lumia“ (červeně) a „Windows Phone“ (modře), značka Lumia se velmi rychle stala oblíbenější a vyhledávanější, než samotný Windows Phone a to i přesto, že Nokia byla jen jedním z několika OEM partnerů Microsoftu (vedle HTC, Samsungu, ZTE apod.).
Podobný stav (i když v úplně jiném měřítku a poměru) je možné sledovat i u Androidu v kontextu se Samsungem. Pokud jste někdy viděli nějakou tiskovou konferenci, či reklamu Samsungu, mohli jste si všimnout, že snad nikdy nepadlo slovo „Android“. Je totiž logické propagovat své jméno a značku, kterou lidi budou znát a ke které se budou vracet, než jméno operačního systému (který mají i ostatní).
V případě spolupráce Nokie a Microsoftu však tento stav nebyl ze strany Microsoftu žádaný, navíc ve chvíli kdy na veřejnost začaly prosakovat informace o možném vydání Nokie s Androidem. Pokud by se tak skutečně stalo, Microsoft by přišel o zcela zásadního partnera, na kterém v podstatě Windows Phone stojí.
V kontextu grafu výše je také o něco pochopitelnější skutečnost, že Microsoft pro budoucí chytrá zařízení nemůže používat značku Nokia. Ve skutečnosti se totiž ukazuje, že možná tato značka není tak důležitá a její licencování by z finančních důvodů nebylo pro Microsoft zajímavé. Podstatně důležitější je značka Lumia, kterou Microsoft do svého vlastnictví získal.
Dalším důvodem „nuceného“ odkupu Nokie by mohla být i nadstandardní spolupráce mezi oběma společnostmi, která na jednu stranu Windows Phone pomohla v rozšiřování, ale zároveň Microsoft připravila o zpětnou vazbu a spotřebitelské zkušenosti. Konkrétně mám na mysli možnost úprav systému, které Nokia hojně využívá (aktualizace AMBER, Black, exkluzivní aplikace apod.). Díky těmto úpravám získal Windows Phone nové funkce, které uživatelé žádali, ale bez jakékoliv možnosti pro Microsoft tyto novinky zpětně vyhodnotit.
Z textu výše tedy jednoznačně plyne, že odkup mobilní divize Nokie byla pro Microsoft jediná dostupná možnost, jak opět získat kontrolu nad svým mobilním operačním systémem, a to i za cenu značné investice.
marek1
19 | 12 | 13 23:36Jindřich Lukeš
19 | 12 | 13 01:24