Vývoj jednoho z nejpopulárnějších IM klientů pro Windows Phone již od samého počátku provází velice podivné okolnosti. Když vezmeme v potaz, že se jedná o jednu z nejrozšířenějších IM aplikací, kterou používají miliony lidí, a která je momentálně ve vlastnictví Facebooku, je velmi zarážející, jak je její vývoj problematický. V podstatě nikdy od jejího vzniku se vývojářům nepodařilo její plné odladění a dotažení všech mnohdy i velmi základních funkcí. Největším problémem jsou nespolehlivé notifikace nových zpráv, které jsou dlouhodobě cílem kritiky uživatelů. Za zmínku však stojí také dřívější problémy s rychlostí a stabilitou a stále přetrvávající problémy (načítání delších konverzací) na zařízeních s 512 MB RAM. Jedná se tedy o celou řadu velmi závažných problémů, které její autoři řeší jen velmi pomalu.
Absolutním vrcholem celé této podivné situace je nedávné úplné stažení aplikace ze Storu, kvůli údajné chybě s notifikacemi přicházející s aktualizací GDR3. První zvláštností v tomto případě je nejen zapojení samotného Microsoftu, který stažení ohlásil a přislíbil práce na opravě problému, ale především zdůvodnění vzniklé situace. Dle slov Joe Belfiora byly příčinou stažení problémy s notifikacemi, které vznikly po aktualizaci operačního systému na GDR3 a potažmo také na WP8.1. Tyto aktualizace údajně přináší nové způsoby práce s upozorněními a aplikace je údajně neumí korektně používat.
Toto zdůvodnění se však zdá naprosto absurdní, a to hned z několika důvod. V první řadě, pokud by měly být důvodem stažení (což je řešení velmi neobvyklé) nekorektní notifikace, aplikace by snad ani nemohla být nikdy nabídnuta na Storu, protože se jedná o dlouhodobý (v průběhu času proměnlivý) problém. V druhé řadě je velmi zvláštní, že je aplikace stažena nyní v souvislosti s GDR3, které bylo oficiálně vydáno v říjnu loňského roku. Nehledě na to, že v poslední době aplikace subjektivně fungovala poměrně dobře a ani z řad našich čtenářů žádná výraznější kritika nezaznívala. Podtrženo sečteno, Microsoft „vyřešil“ problém se špatně fungujícími notifikacemi, které ovšem fungovaly lépe než kdykoliv předtím, stažením aplikace ze Storu, a to navíc ve vztahu k aktualizaci systému vydané před osmi měsíci? Na objasnění tohoto kroku je logické uvažování poněkud krátké.
Další zajímavostí a spíše takovou třešničkou na dortu je systém betatestování nových verzí WhatsApp. V praxi se totiž jedná o neveřejný program, do kterého jsou zapojeni pouze vybraní uživatelé. Na tomto není v podstatě nic zvláštního a jedná se o zcela standardní postup. Ovšem informace týkající se vylepšení nových verzí jsou zcela oficiálně dostupné na internetu a jejich reálné nasazení do veřejné verze je neuvěřitelně dlouhé. V podstatě se jedná o řády měsíců, kdy se i maličkost z betaverze přesune do verze pro běžné uživatele. Takto pomalý vývoj nemají ani aplikace s o několik řádu nižším rozpočtem a uživatelskou základnou.
Obecně je celý problém s notifikacemi této aplikace obdivuhodný, protože na Storu jsou dostupné desítky jiných nejen komunikačních aplikací, které upozorňují na zprávy naprosto spolehlivě a bez sebemenších problémů. Tým WhatApp spolu s Microsoftem tak řeší problém, který zvládli vyřešit i obyčejní řadový vývojáři a navíc jim to trvá již téměř 14 dní.
Bližší informace o navrácení aplikace zpět na Store zatím nejsou k dispozici. Podle současných odhadů, která zahrnují prodeje nových zařízení, „reinstalace“ těch stávajících především v souvislosti s Windows Phone 8.1 apod., může na opravenou verzi čekat až jeden milion uživatelů, což rozhodně není malé číslo.
Nezbývá než doufat, že se tento ze všech úhlů pohledu záhadný problém podaří brzy vyřešit a oblíbený komunikační nástroj se opět objeví na Storu. Vzhledem k předchozímu vývoji však doporučuji se spíše poohlédnout po alternativně. Zajímavou možností je např. aplikace Viber, Skype, či zcela nový Telegram, který má obrovský potenciál a ještě se mu budeme v následujících článcích podrobně věnovat.
Stanislav Forejt
29 | 05 | 14 11:23mirekul
29 | 05 | 14 09:06Jindřich Lukeš
29 | 05 | 14 01:20