Aktualizace (23.12.)
Aktualizace (8.12.)
--------------------------------------
Aktuálně na internetu kolují oficiální informace o pozastavení dodávek nových Lumií 950 XL ve Velké Británii. Jak společnost Argos, tak např. i Clove oznámily, že se dodávky bohužel zpozdí. Proč? Prý za to mohou neočekávané softwarové problémy, které se u zařízení vyskytly.
Lumia 950 XL i 950 jsou distribuovány se sestavením 10586 a je tedy pravděpodobné, že u zpožděné dodávky bude k dispozici aktualizovaná verze softwaru, která by měla vyřešit chyby. Oficiálně však nebylo řečeno, o jaké konkrétní problémy se jedná. Vzhledem k tomu, že aktuálně Lumii 950 XL testujeme, víme o jaké chyby se jedná a nejsou to bohužel maličkosti.
Nedoladěný systém a náhodné restary
Uživatelé po celém světě hlásí horší optimalizace Windows 10 Mobile pro Lumie 950 a 950 XL. Systém není zdaleka tak plynulý a bezproblémový, jako v případě Windows Phone 8.1 a dokonce ani poslední Insider verze na starších modelech. V některých případech dokonce může dojít k samovolným restartům zařízení. Toto chování můžeme částečně potvrdit i z praktických zkušeností. Systém skutečně není tak bezproblémový jako např. na právě testované Lumii 830 s poslední Insider verzí, a to i přesto, že se na první pohled jedná o totožnou verzi systému. Jedním dechem je však třeba dodat, že všichni mají telefony pouze několik dní a systém si postupně „sedá“. Např. oproti prvnímu dni, kdy jsme testování začali, se již většina těchto drobných problémů vyřešila. Je třeba tedy dát přístroji trochu času.
Restary během telefonování
O poznání závažnější je problém se samovolnými restarty během hovoru. O tuto problematikou se detailně zajímáme, sledujeme česká i zahraniční fóra a vše současně testujeme na dvou Lumiích 950 XL. V první řadě je třeba říci, že se problém netýká všech zařízení, ale pouze zlomku prodaných kusů. Bohužel bez rozdílu, zdali se jedná o DualSIM či SingleSIM variantu a konkrétního operátora. Další „zajímavostí“ je, že tento problém je specifický výhradně pro ČR, protože v zahraničí si nikdo na nic podobného nestěžuje.
Jak se problém projevuje? Během hovoru se naprosto samovolně zcela restartuje telefon. Podle současných informací se zdá, vzhledem k výskytu převážně v ČR, že se jedná o problém vzájemné "nekompatibility" některých SIM karet a Lumií 950 XL. Přesněji řečeno, každá SIM obsahuje firmware (vnitřní program, který ji řídí), který musí být přizpůsoben každému telefonu a verzi operačního systému. Pokud tomu tak není, nedokáže telefon v síti adekvátně pracovat. Problém tak není na straně samotného telefonu/operačního systému, ale spíše na straně operátorů, kteří ještě nestihli potřebné náležitosti odladit. Aby vše nebylo „tak jednoduché“, do celé záhady vstupuje i bluetooth, které restarty přímo ovlivňuje. Je tedy možné, že řešení problému bude vyžadovat i aktualizaci firmwaru telefonu.
Pokud budeme vycházet ze zkušenosti současných uživatelů, u většiny z nich problém vyřešilo (samozřejmě zatím jen provizorně) úplné vypnutí bluetooth při telefonování. Toto řešení máme prakticky potvrzené a otestované, ale samozřejmě nemusí fungovat úplně u všech. Někteří však píší, že pomohla výměna SIM u operátora za novější. Při prvním nastavení SIM tak v některých případech již může dojít k nahrání novějšího firmwaru, který L950 plně nebo alespoň z větší části podporuje. Oficiální stav je ale takový, že operátoři na vhodném finálním firmwaru teprve pracují. Vyzkoušet také můžete (v Nastavení > Síť a bezdrátové připojení > Mobilní síť + SIM > Nastavení SIM > Aktualizovat nastavení) aktualizovat nastavení SIM, které by v některých případech mohlo částečně pomoci. Prozatím ale není jisté, jak s celým problémem souvisí bluetooth. Zřejmě i zde bude existovat nějaké provázání, zřejmě chybou systému.
Nekorektní práce s GPS
Dalším problémem je nekorektní fungování GPS. Některé navigační aplikace nejsou při jízdě plynulé a sekají se, jako by dostávaly informace od GPS v příliš dlouhých intervalech. Nejvýraznější problém jsme zaznamenali u Sygicu, který je v podstatě nepoužitelný. Systémové Mapy, Mapy.cz a MapFactor jsou na tom o poznání lépe, ale stále nedochází k plynulému pohybu ukazatele polohy na mapě. Nejlépe celou situaci zvládá Navigon, kde je vše plynulé a žádný problém jsme nezaznamenali. Otázkou tedy zůstává, zdali je problém pouze na straně systému, nebo bude nutné novým zařízení přizpůsobit i samotné aplikace, případně samotný operační systém. Zvláštní na celé situaci je fakt, že v podstatě žádný ze současných modelů vybavených Insider verzí W10M totožnou s Lumiemi 950 podobnými problémy netrpí.
Oficiální vyjádření
Při konfrontaci technické podpory Microsoftu s aktuálními problémy týkajícími se restartů během hovoru nám bylo sděleno, že se jedná o hardwarový problém a přístroj je třeba reklamovat. Jak se ale ukazuje, ani výměna za nový kus nemusí být vždy řešením. Někteří uživatelé si již přístroj vyměnili, ale problém přetrvává. Dle našeho názoru se jedná o softwarově řešitelný problém, a to nejen ze strany výrobce (aktualizace firmwaru), ale také operátora (aktualizace firmwaru SIM).
Aktualizace: Informace se již upřesňují, Microsoft o problému ví a spolu s operátory pracuje na jeho odstranění. V horizontu 1-2 týdnů by měla být uvolněna aktualizace, které problém odstraní. Jak jsme tedy správně předpokládali, skutečně se jedná pouze o softwarový problém, který z velké části musí vyřešit sami operátoři.
Závěr
Jak se na současných problémech ukazuje, Microsoft distribuci a hlavně odladění „finální“ verze systému Windows 10 Mobile silně podcenil. Svědčí o tom i časová souslednost. Když vezmeme v potaz, že verze systému, se kterou se Lumie 950 (XL) prodávají, byla teprve 19. 11. uvolněna veřejně mezi Insidery, není těžké odhadnout, jak dlouho je hotová a kdy bylo třeba ji do telefonů nahrát, aby mohly být 26. 11. dostupné na americkém trhu.
Další faktorem, který se v ČR zdá nyní zcela kritický, je nedostatečný prostor pro testování lokálními operátory. Když se vydává nová verze systému, operátoři ji musí detailně otestovat a až následně, po jejich schválení, je možné ji veřejně vypustit. Tento proces trvá klidně i měsíc. U nových telefonů je to však trochu něco jiného, protože na schválení operátorů se pravděpodobně čekat nemusí. Operátoři nové telefony sice testují, ale vzhledem k tomu, kdy tak mohla být finální verze systému uvolněna, neměli na to příliš času.
Celou situaci detailně monitorujeme a budeme vás informovat o aktuálním vývoji.
HonzaHrouzek
07 | 01 | 16 15:49huiohju
23 | 12 | 15 10:13pao
10 | 12 | 15 22:15petrfelkner
10 | 12 | 15 14:59Pert
09 | 12 | 15 21:29mipolak
09 | 12 | 15 17:46evzik
08 | 12 | 15 09:41Harmon
07 | 12 | 15 17:48vaco11
07 | 12 | 15 15:06Pert
07 | 12 | 15 13:34Jindřich Lukeš
07 | 12 | 15 13:15Harmon
07 | 12 | 15 11:09Pert
07 | 12 | 15 09:34synolog
06 | 12 | 15 19:54miroslav
05 | 12 | 15 20:43synolog
05 | 12 | 15 17:16miroslav
05 | 12 | 15 16:28Harmon
05 | 12 | 15 12:10majla
05 | 12 | 15 10:14Petr Gottvald
05 | 12 | 15 08:47Tomáš Černošek
04 | 12 | 15 17:31ladin2
04 | 12 | 15 16:49evzik
04 | 12 | 15 15:44evzik
04 | 12 | 15 15:37alli86
04 | 12 | 15 10:32Michal
04 | 12 | 15 07:35mipolak
04 | 12 | 15 00:57perec
03 | 12 | 15 22:57Jérôme Šafařík
03 | 12 | 15 22:38janmalypetr
03 | 12 | 15 22:24Jindřich Lukeš
03 | 12 | 15 21:43m.artyl@atlas.cz
03 | 12 | 15 21:23miroslav
03 | 12 | 15 20:56Jindřich Lukeš
03 | 12 | 15 20:36miroslav
03 | 12 | 15 20:13Jindřich Lukeš
03 | 12 | 15 20:05Jindřich Lukeš
03 | 12 | 15 20:04Jeep
03 | 12 | 15 19:37hotovyrado
03 | 12 | 15 19:25hotovyrado
03 | 12 | 15 19:24vojtausti
03 | 12 | 15 19:06CZIvo
03 | 12 | 15 18:50_Radek_
03 | 12 | 15 18:50borix
03 | 12 | 15 18:46samíc
03 | 12 | 15 18:32Standa Kadlec
03 | 12 | 15 18:19