Windows Phone 7: Není Mango jako Mango

V tomto článku se budeme věnovat praktickým rozdílům mezi funkcemi operačního systému Windows Phone 7.5 Mango v zařízeních první generace a totožnou verzí systému předinstalovanou v nových zařízeních, které právě přicházejí na trh. Ačkoli se to na první pohle nezdá, rozdílů je poměrně dost (čeština, rozšířená nastavení fotoaparátu, Wi-Fi Hotspot, připojení ke skrytým Wi-Fi sítím, SIM Toolkit atd.)

Na první pohled se zdá, že pokud má uživatel ve svém starším Windows Phone 7 zařízení poslední aktualizaci operačního systému (7720 - Mango), má stejné funkce jako např. kolega s totožnou verzí systému v novém zařízení. Opak je bohužel pravdou. Microsoft se z mnoha (částečně i nepochopitelných) důvodů rozhodl, že nová zařízení, kde už je Mango aktualizace nainstalována přímo z výroby, budou mít oproti těm starším "něco" navíc. A když se to "něco" sečte, je z toho celá řada zajímavých a důležitých funkcí.

Mango vs Mango

Česká lokalizace

Na téma české lokalizace zde bylo napsáno již mnoho informací, proto se v tomto přehledu zmíním pouze o tom nejdůležitějším. Čeština není u zařízení první generace (Mango nahráno pomocí aktualizace přes Zune) oficiálně dostupná. Fyzicky ji však systém obsahuje, a proto ji lze poměrně jednoduše (ale zdlouhavě) zapnout. Více v samostatném článku: Čeština pro všechna Windows Phone 7 zařízení s Mangem. Nová zařízení s verzí systému 7720 (Mango) a vyšší přímo od výrobce samozřejmě plnohodnotnou podporu češtiny mají.

WP7 Mango WP7 Mango

Wi-Fi Hotspot

Aktualizace Mango přináší také funkci umožňující sdílení mobilního internetu prostřednictvím Wi-Fi. Tato funkce je opět přístupná pouze u nových zařízení. Microsoft to zdůvodňuje chybějícím hardwarem u některých starších zařízení. Tento požadovaný hardware však 100% obsahují zařízení od Samsungu, a proto je možné opět pomocí speciální úpravy i tuto funkci aktivovat.

WP7 Mango

SIM Toolkit

Nová zařízení také podporují v našich končinách velice používané a oblíbené funkce SIM Toolkit. Pokud nevíte, co tento pojem znamená, jednoduše by se dalo říci, že se jedná o pokročilé funkce provázané s Vaší SIM kartou (GSM Banking, informace o dopravních spojích apod.).

WP7 Mango

Nové funkce fotoaparátu

Další změny lze nalézt v aplikaci Fotoaparát, kde je možno u nových zařízení nastavit podstatně více funkcí. V podstatě celé menu nabídek je zcela přepracováno. Nově je k dispozici několik podkategorií: Nastavení fotoaparátu (Scény, Efekty, Panorama, Dávkové fotografování, Rozlišení), Nastavení obrázku (Vyvážení bílé, Jas, Kontrast, Sytost, Ostrost, ISO), Upřesnit nastavení (Detekce obličeje, Režim měření, Úprava blikání). Nových funkcí je skutečně hodně a použití vestavěného fotoaparátu se tak přesouvá na úplně jinou úroveň. Pochvalu si zaslouží zejména možnosti nastavení citlivosti ISO, detekce obličeje a zbrusu nová funkce tvorby panoramatických fotografií.). Jelikož jsou a budou nová zařízení vybavena přední kamerkou pro videohovory, naleznete zde i funkce pro její ovládání. Přibylo také nové tlačítko pro přepnutí fotoaparátu do módu nahrávání videa.

WP7 Mango WP7 Mango WP7 Mango WP7 Mango

Pokud se souhrně podíváme na soupis nových funkcí, ve kterých se nová zařízení liší od těch starých, zjistíme, že se nejedná pouze o zanedbatelná vylepšení. Ačkoliv je záměr Microsoftu v tomto směru zřejmý (nabídnout novým zákazníkům něco navíc, připadně donutit stávájící k přechodu na novější model), nepřijde mi tento postup, zejména vůči stávajícím zákazníkům, příliš férový. Na druhou stranu, staré modely získaly drtivou většinu všech funkcí, které Mango obsahuje a je vidět, že Microsoft s jejich podporou i v budoucnu stále počítá (i když s drobným omezením).

Komentáře (31)

Jindřich Lukeš

30 | 10 | 11 13:50
Některé ROM rozšířené možnosti mají, ale většinou jen částečně. Chybí například sekvenční snímaní, panorama apod. Je ale možné, že v nějaké ROM (pro některé zařízení) jsou již všechny funkce přístupné. 0

Petr Jaderny

30 | 10 | 11 13:31
Nevíte někdo jak je to s foťákem? Mám teď ROM, která podporuje klasické nastavení ve foťáku (původní). Na XDA jsem ale četl, že vylepšené nastavení podporují pouze zařízení 2. generace... Je to pravda? Mám totiž pocit, že ROM od DFT rozšířené nastavení foťáku měla... Nechce se mi jí teď nahrávat, jen abych se podíval na nastavení foťáku 0

Petr Jaderny

30 | 10 | 11 10:45
JJ to by mohlo pomoct spouste veci... Pokud to spravne uchopi, tak by z WP7 mohl za cas byt srovnatelny konkurent Androidu Ja jsem teda zastance WP7, ale i pres Mango je Android porad napred. Minimalne zajmem vyvojaru o tvorbu aplikaci... Ale prave prichod Nokii na trh by tomuhle mohl pomoct... 0

kuca1982

30 | 10 | 11 03:17
Jadro, díky za nápovědu. O možnosti získat Navigon zadarmo vim. Určitě to pro někoho je řešení. Já ale radši použiju k navigaci starýho dobrýho ZTE Blade (stejně tak pro VOIP) . Počasí od R.V. je fajn. Ale už aby tu sakra byl ten Meteoservis Week calendar částečně řeší muj problém, ale je to kompromis. Měsíční náhled je pro mě přehlednější... Ale doufam, že se blýská na lepší časy, když teď na trh vstupuje Nokia. Určitě teď budou WP7 pro vývojáře o dost zajímavější... 0

Petr Jaderny

27 | 10 | 11 12:45
Taky si myslim, že to neni od Microsoftu tak strašný. Buďme rádi za mango. Koupil jsem Omnii7 hlavně kvůli ceně (a ze zvídavosti na WP7) a jsem teď nadmíru spokojen. Co teda chybí je pořádná autonavigace. Navigon ve stavu v jakém je, bych si opravdu nekoupil . Ještě postrádam opravdu kvalitní počasí, ale Meteoservis je už pomalu na cestě... EDIT: Ještě jsem zapomněl, že postrádám kalendář typu Agenda One. Který dokáže zobrazit události v měsíčnim náhledu ve velikosti, v které se dají taky přečíst . Ty malý blechy v nativnim kalendáři nechápu... Pokud nechces platit za Navigon, staci odemknout telefon pro instalaci neoficialnich aplikaci http://wmmania.cz/clanky/navody/jak-odblokovat-windows-phone-7-pro-instalaci-aplikaci/ a pote nainstalovat Navigon http://wmmania.cz/software/gps/navigon-pro-wp7/ Kvalitni pocasi udelal Robert Varga (pozn. red. zdravim Roberta, doufam, ze mu to udela radost ), staci na Marketplace vyhledat pocasi http://wmmania.cz/software/ostatni/pocasi-pro-windows-phone-7/ Na kalendar jsem si uz zvykl... A da se pouzit tydenni zobrazeni http://wmmania.cz/software/kancelar/week-calendar-tydenni-pohled-na-kalendar/ Staci vic prohledat tyhle stranky a najdes vse 0

kuca1982

27 | 10 | 11 11:23
Taky si myslim, že to neni od Microsoftu tak strašný. Buďme rádi za mango. Koupil jsem Omnii7 hlavně kvůli ceně (a ze zvídavosti na WP7) a jsem teď nadmíru spokojen. Co teda chybí je pořádná autonavigace. Navigon ve stavu v jakém je, bych si opravdu nekoupil . Ještě postrádam opravdu kvalitní počasí, ale Meteoservis je už pomalu na cestě... EDIT: Ještě jsem zapomněl, že postrádám kalendář typu Agenda One. Který dokáže zobrazit události v měsíčnim náhledu ve velikosti, v které se dají taky přečíst . Ty malý blechy v nativnim kalendáři nechápu... 0

miras59

26 | 10 | 11 07:52
Zajímalo by mě, který z Vás, co tady brečí si koupili telefon za cenu, která byla po představení? Předpokládám, že spousta z Vás si telefon koupila jenom kvůli tomu, že telefon vyšel na 7 000,-. Myslím, že když už si koupím takový telefon a ještě za takové peníze, tak budu spokojen až až. Tady přece nejde vůbec o peníze,samozžejmně že cena byla super ,ale koupil bych ho tak jako tak na WP7 jsem čekal... , s WP7 jsem nadmíru spokojen jen mě štve že pro nové modely jsou i nové funkce ,které si mysli že s hardwarem nesouvisí ,jako třeba sim tool... ,je jasné ,že nové zařízeníbude vždy přinášet nové funkce ,ale ten sim tool mi nedá spát . Jinak rozšířená nastavení fotoaparátu mám taky ,na ROM 7720 od DFT. 0

Petr Jaderny

26 | 10 | 11 00:14
A to si právě myslím, že není. kdyby bylo, tak Mango vubec nevydají pro strará zařízení, nebo budou chybět zajímavější funkce, než je třeba SIM Toolkit apod., který používa jen mizivé procento uživatelů na tom mozna neco bude no... Ja jsem z minulosti proti Microsoftu trochu zaujaty Ted jsem si poridil WP7, protoze ten system mi prijde oproti konkurenci jednoduchy, rychly, dobry... Tak me berte s rezervou Kdovi treba jeste jefna, dve aktualizace a bude ze me fanousek MS 0

Jindřich Lukeš

25 | 10 | 11 23:22
SIM toolkit aktivovat nelze 0

silent64sk

25 | 10 | 11 23:18
Zaujímavé zistenie, nedá sa aktivovať aspoň nejakým spôsobom simtoolkit? Na túto funkciu som si dosť zvykol a nerád by som o ňu prišiel. Ako som vyššie spomenul, chcel by som na určitý čas migrovať na WP7, ale tieto informácie, čo sa tu dozvedám, sú pre mňa dosť zásadné(o foťák mi napr. vôbec nejde. s telefónom fotím minimálne a aj tak ho má HD2ka mizerný). 0

Jindřich Lukeš

25 | 10 | 11 22:49
A to si právě myslím, že není. kdyby bylo, tak Mango vubec nevydají pro strará zařízení, nebo budou chybět zajímavější funkce, než je třeba SIM Toolkit apod., který používa jen mizivé procento uživatelů 0

Petr Jaderny

25 | 10 | 11 22:42
Mozna to vyznelo radikalneji nez jsem chtel... Presne jak rikate, za ty penize je to super... Ja osobne jsem spokojeny s Mangem i tak jak je... Mozna bych to uptavil. Nechutny to je, pokud je to jen marketingovy tah jak donutit lidi koupit si nove zarizeni 0

Jindřich Lukeš

25 | 10 | 11 22:21
Na tom je také kus pravdy. Kupoval jsem HD7 za 11 000 a par měsíců poté byl skoro za polovinu. 0

premikkoci

25 | 10 | 11 22:19
Zajímalo by mě, který z Vás, co tady brečí si koupili telefon za cenu, která byla po představení? Předpokládám, že spousta z Vás si telefon koupila jenom kvůli tomu, že telefon vyšel na 7 000,-. Myslím, že když už si koupím takový telefon a ještě za takové peníze, tak budu spokojen až až. 0

Jindřich Lukeš

25 | 10 | 11 22:10
Myslím si, že v tom bude něco víc, než že by se Microsoft vykašlal na staré uživatele. Ty funkce v systému jsou, jen nejsou z nějakého důvodu aktivní. Těch důvodů může být celá řada. WiFi hotspot je spojen s chybějícím hardwarem. Další funkce můžou mít navaznost zase na něco jiného. Např. u lokalizace je vidět, že když se aktivuje, zmizí nabídka pro fotoaparát. Ta se da sice také "dozapnout" ale je pouze omezená. Nové telefony mají tu nabídku jinou i proto, že je tam přední kamerka. Jako příčinu všeho vidím v tom, že WP7 musí jet stejně na všech zařízení bez uprav výrobců. Pokud to tedy nejede na jednom, nemůže to M. vydat. U nových zařízení je to již podchyceno v závislosti na funkcích, které Mango má. Kdyby to bylo skutečně, jak píšete v předchozích příspěvcích, Mango nemuselo být pro stávající zařízení vůbec vydáno. To by pak dávalo smysl. Ale to, že Microsoft musel nějaké funkce povypínat nebo je zcela odstarnit aby to fungovalo, svědčí spíše o opaku. Je vidět alespoň snaha. Nelze všechno vidět jen černobíle a na všechny házet špínu. Ale třeba se pletu. Kdo ví. 0

miras59

25 | 10 | 11 21:41
Souhlasim s Jadrem ,je pravda že se sim tool jsem nepočítal od začátku ,ale k....a když už to podpořej tak proč ne pro všechny ,ostatní funkce které nové modely mají mě až tak nevadí ,že je nemám ,ale ten sim tool................... 0

Petr Jaderny

25 | 10 | 11 20:47
Prijde mi to nechutny... Misto, aby podporovali ty, kteri jim verili i v tech horsich dobach (zacatku WP7), tak udelaji takovejhle podraz... Je to treba "par funkci", i kdyz zrovna ne zanedbatelnych, ale je to hnus... Mel jsem z tohohle trochu obavy, kdyz jsem porizoval Mozarta a bohuzel me Microsoft opet neprekvapil 0

Leeone

25 | 10 | 11 19:50
Osobně jsem dělal vše dle návodu na češtinu. Čeština funguje, možnost skryté wifi byla..., už není. Jediné co jsem zapomněl bylo nastavení menu u fotoaparátu. Takže jsem taky bez settings u foto. Jinak vše aktualizovano přes zune na Mango a stav je takový jaký píšu. 0

Jindřich Lukeš

25 | 10 | 11 17:56
skyte sítě by ,měly fungovat všude (v Mangu) 0

silent64sk

25 | 10 | 11 17:16
Obmedzenia sa týkajú aj HD2ky? Najmä podpora skrytých wifi sietí je pre mňa kľúčová, zrovna včera som sa chystal nahrať WP7, keďže mi konečne prišla sandisk karta 0

Jindřich Lukeš

25 | 10 | 11 15:15
Máš pravdu, nějak jsem to přehledl.... 0

premikkoci

25 | 10 | 11 12:49
K těm skrytým sítím. Mám Omnii a skryté sítě se dají normálně přidat. Kamarád má 7 Trophy a jdou mu taky přidat. 0

Jindřich Lukeš

25 | 10 | 11 11:33
Bohužel nedá. 0

vaseks0001

25 | 10 | 11 11:25
Nevíte někdo zda se dá nějak zapnout SIM Toolkit? 0

Matt.Murdock

25 | 10 | 11 11:13
První verze WP7 na HD2 měly možnost fotit zeleným tlačítkem. Teď se jím spouští hudba (což je veliká chyba při zamčeném telefonu v zaměstnání) - jde tlačítko nějak přemapovat aby bylo zase na focení? 0

Jindřich Lukeš

25 | 10 | 11 10:33
Ano DELL je zařízení 1. generace, tudíž popisované funkce ani s Mangem nemá. Obecně koupit DELL nebyl štastný tah, jelikož podpora komonity a samotného výrobce je mizivá. DELL vždycky vydá jeden model a pak se na to vykasle. u WM to bylo podobne (tam byly modely asi 3 za nekolik let) 0

Leeone

25 | 10 | 11 09:18
Ano, je to tak. A celkem mě to mrzí. Odcházel jsem z Androidu a teď mám takové smíšené pocity. A to jsem si stěžoval na lhostejnost výrobců s androidem u aktualizací. 0

miras59

25 | 10 | 11 08:54
Koupil jsem Dell Venue Pro a po aktualizaci na Mango SIM Toolkit neobsahuje.Nebo ho neumím najít ? Nejsem si tím 100% jistý, ale myslim si že by jsi musel koupit zařízení s MANGO updatem již nainstalovaným od výrobce ,aby si mohltyhle funkce používat ,updatejako takový to v sobě asi nemá. Jinakna tvém místě bych si nejprve přečetl článek od Jindry určitě by jsi tam odpověď našel. 0

moravan

25 | 10 | 11 08:42
Koupil jsem Dell Venue Pro a po aktualizaci na Mango SIM Toolkit neobsahuje.Nebo ho neumím najít ? 0

Jan Suchý

25 | 10 | 11 07:15
Nad některými aktivitami kolem WP7 zůstává rozum stát. Nejdříve Microsoft vydá systém, který je tak omezený, že je skoro nepoužitelný. Když už udělají aktualizaci, tak jen pro někoho. A někteří výrobci softwaru také fungují podivně. Viz. Navigon. Verze 3 je celá česky a v.4 kterou dají na Marketplace tu češtinu zase nemá a ještě má rok staré mapy. Začínám litovat, že jsem si hned na začátku koupil Mozarta 0

Jindřich Lukeš

25 | 10 | 11 00:56
V tomto článku se budeme věnovat praktickým rozdílům mezi funkcemi operačního systému Windows Phone 7.5 Mango v zařízeních první generace a totožnou verzí systému předinstalovanou v nových zařízeních, které právě přicházejí na trh. Ačkoli se to na první pohle nezdá, rozdílů je poměrně dost (čeština, rozšířená nastavení fotoaparátu, Wi-Fi Hotspot, připojení ke skrytým Wi-Fi sítím, SIM Toolkit atd.) http://wmmania.cz/clanky/obecne/windows-phone-7-neni-mango-jako-mango/ 0

Mohlo by vás zajímat

AKCE: Bezdrátová nabíječka Nokia DT-910 za 299 Kč

Jindřich Lukeš | články 26 | 10 | 17

WMM Jízdní řády zpět na Storu

Jindřich Lukeš | software 27 | 09 | 17

Dnes končí oficiální podpora Windows Phone 8.1

Jindřich Lukeš | články 11 | 07 | 17

Fitbit – oficiální aplikace pro sportovní náramek (aktualizováno)

(30.3.) : Vylepšený monitoring spánku.// Oficiální aplikace umožňující ovládání a synchronizaci chytrých fitness náramků Fitbit s operačními systémy od Microsoftu.

Tereza Kratochvílová | software 30 | 03 | 17

Facebook ukončuje podporu pro starší verze svých aplikací na Windows a Windows Phone

Jindřich Lukeš | články 28 | 03 | 17